سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فروش جکوزی و لوازم حمام ، آشپزخانه

تمیز کردن شیرآلات بهداشتی

شیرآلات بهداشتی به دلیل کاربرد زیادی که در منازل دارند، سریع کثیف شده و جرم را به خود می‌گیرند. از طرفی به دلیل وجود سختی، املاح و مواد معدنی در آب مصرفی، جرم بر روی بدنه شیرآلات باقی می‌ماند و به سرعت کثیف می‌شود. به همین دلیل نیاز به تمیز کردن مداوم این وسیله در هر خانه است و بهتر است در پایان هر روز دستمال تمیز بر روی سطح شیرآلات بکشید و آنها را خشک کنید تا آب باقی مانده روی سطح آن باعث به وجود آمدن لکه نشود. تمیز کردن شیرآلات در خانه نشانگر اهمیت پاکیزگی برای افراد خانه است.

ما در این مقاله سعی کرده‌ایم بهترین روش برای تمیز کردن شیرآلات بهداشتی را توضیح دهیم تا شما با استفاده از این روش‌ها و هزینه و زمان کم شیرآلات منزل خود را تمیز کنید، اما توجه داشته باشید برای شست‌وشوی این وسیله از مواد و تمیزکننده‌های شیمیایی، مانند جوهر نمک و وایتکس استفاده نکنید. به دلیل شیمیایی بودن مواد ممکن است رنگ شیرآلات از بین برود. همچنین برای تمیز کردن شیرآلات از سیم ظرف‌شویی استفاده نکنید، زیرا باعث خط و خش روی آن می‌شود.

تمیز کردن سطح شیرآلات

1-استفاده از محلول آب و صابون

برای تمیز کردن سطح شیرآلات از محلول آب و صابون استفاده کنید. به این صورت که داخل آب مقداری مایع ظرف‌شویی بریزید. مقدار مایع به حدی باشد که بعد از ترکیب شدن با آب به خوبی کف کند. سپس از پارچه نرم استفاده کنید و بر روی سطح شیر بکشید و شیر را آبکشی کنید.

2-استفاده از پودر جوش شیرین

اگر سطح شیر هنوز دارای جرم است یا نقاطی وجود دارد که با دستمال نمی‌توان به آن دسترسی داشت، از جوش شیرین استفاده کنید. مقداری جوش شیرین را روی یک مسواک غیر قابل استفاده بریزید و روی آن نقاط بکشید. اگر مقدار جرم به حدی زیاد بود که با این روش تمیز نشد، می‌توانید از محلول جوش شیرین با آب خمیر درست کنید. با این خمیر شست‌وشو راحت‌تر است.

3-استفاده از سرکه

بین شیرآلات با سینک ظرف‌شویی و دستشویی معمولاً یک درز وجود دارد. برای تمیز کردن آن از نخ خیاطی یا نخ دندان استفاده کنید و به خوبی تمیز کنید. پس از انجام این کار، شیرآلات را آبکشی کرده و جرم‌هایی که کنده شده‌اند را از سطح جدا کنید. در مرحله آخر با دستمال تمیز آن را پاک کنید تا لکه‌ی آب روی آن نماند. اگر شیرآلات مورد استفاده شما رنگی و برنجی نیستند، برای تمیز کردن می‌توانید از سرکه استفاده کنید. سرکه به علت خاصیت اسیدی بودن اگر برای تمیز کردن مدل‌های رنگی یا برنجی استفاده شود ممکن است رنگ آن را از بین ببرد. برای استفاده از سرکه مقداری از آن را روی حوله تمیز ریخته سپس محلول را روی سطح شیرآلات قرار دهید و اجازه دهید 10 دقیقه بماند. در آخر کار، آن را با یک دستمال تمیز پاک کنید.

4-استفاده از لیموترش

همچنین برای تمیز کردن شیرآلات می‌توانید از لیموترش استفاده کنید که علاوه بر خاصیتی که برای تمیز کردن دارد، بوی خوبی نیز به فضا می‌دهد و از طرفی از کدر شدن لوله‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین برای تمیز کردن شیرآلات می‌توانید از روغن بچه استفاده کنید. در آخر با یک دستمال سطح این وسیله را بکشید تا چربی روغن از بین برود. خمیر دندان نیز وسیله خوبی برای تمیز کردن شیرآلات است. با استفاده از مسواک مقداری خمیر دندان روی شیر بکشید تا براق شود. در آخر آن را آبکشی کنید.

تمیز کردن آبریز شیرآلات

برای تمیز کردن آبریز از محلول شیمیایی کلسیم‌دارکمک بگیرید. قبل از استفاده از این محلول‌ها نکات ایمنی را رعایت کنید. یک دستکش ظرف‌شویی ضخیم بپوشید و از یک ماسک استفاده کنید. مقداری از محلول داخل آب ریخته و ترکیب کنید. سپس آن را داخل کیسه پلاستیکی بریزید. حواستان باشد که کیسه سالم باشد. به کمک یک کش روی دهانه آویز آن را ببندید و حدود 2 ساعت صبر کنید. بعد از 2 ساعت کیسه را جدا کنید و شیرآلات را به خوبی بشویید. داخل آن را با کمک یک مسواک به خوبی تمیز کنید تا جرم‌های جدا شده خارج شوند و مطمئن شوید چیزی داخل آن باقی نمانده است. با یک دستمال داخل آن را کاملاً پاک کنید. شما می‌توانید به جای استفاده از محلول شیمیایی کلسیم دار، از محلول سرکه با آب استفاده کنید. چون سرکه قدرت محلول‌های شیمیایی را ندارد، حدود 24 ساعت باید بر روی دهانه آبریز بماند، اما در عوض ضرری برای بدن انسان ندارد. به این نکته توجه کنید که از محلول شیمیایی برای مدل‌های رنگی، برنجی یا جنس آهن و نیکل استفاده نکنید. برای این مواد می‌توانید از مسواک و محلول آب و صابون کمک بگیرید.

تمیز کردن رسوب آبکاری شیرآلات

گاهی اوقات آبکاری شیرآلات به اطراف آن می‌ریزد و جلوه بدی به محیط می‌دهد. از طرفی منبع آلودگی هستند. به همین دلیل باید تمیز شوند. ابتدا با یک دستمال آبی که روی آبکاری اطراف ریخته است را کاملاً خشک کنید. سپس یک حوله را داخل سرکه زده، در اطراف شیرآلات قرار دهید. اجازه دهید حدود 2 ساعت بماند. سپس حوله را بردارید. با دستمال تمیز رسوبات به جا مانده را کاملاً پاک کنید. اگر مقدار رسوب زیاد باشد با این کار تمیز نمی‌شود. مراحل بالا را دوباره تکرار کنید تا کاملاً از بین برود. در آخر شیرآلات و اطراف آن را بکشی کرده و با دستمال تمیز خشک کنید.

 تمیز کردن چینی بهداشتی

بعد از تمیز کردن شیر روشویی و شیر ظرف‌شویی بهتر است چینی بهداشتی و سینک ظرف‌شویی را نیز ضدعفونی کنید. برای تمیز کردن چینی بهداشتی از محلول‌های تمیزکننده چند منظوره یا محلول‌های سفیدکننده استفاده کنید. ابتدا روی سطح چینی بهداشتی مقداری آب جوش بریزید. مقداری تمیز کننده چند منظوره روی چینی بهداشتی اسپری کنید و اجازه دهید 15 دقیقه بماند. با استفاده از یک اسفنج نرم سطح چینی بهداشتی را بشویید و در آخر آبکشی کنید. در تمامی مراحل دستکش دستتان کنید و از ماسک استفاده کنید. برای تمیز کردن چینی بهداشتی می‌توانید از سرکه استفاده کنید. مقداری سرکه را روی سطح روشویی ریخته و با دستمال بکشید. سپس آبکشی کنید. یا خروجی آب را ببندید مقداری سرکه روی چینی ریخته و چند دقیقه صبر کنید. سپس سینک را آبکشی کنید. حواستان باشد این روش‌ها برای چینی بهداشتی‌های رنگی مناسب نیستند. برای این مدل‌ها از محلول آب و صابون استفاده کنید.برای اطلاع از نکات ضروری در خصوص نظافت شیرآلات به نوشته پیش مراجعه فرمایید